- Home
- Online Marketing
- SEO
SEO: Zoekmachine Optimalisatie
Wil je hoger ranken in zoekmachines zoals Google? Zoekmachine optimalisatie (SEO) zorgt ervoor dat websites hoger in de organische zoekresultaten van Google en andere zoekmachines komen te staan. Een goed zoekmachine geoptimaliseerde website heeft dus een veel grotere online vindbaarheid, wat leidt tot meer bezoekers en potentiële klanten.
Het behalen van een hoge positie in de zoekresultaten is één ding, maar het behouden ervan vereist een sterke SEO-strategie en een consistente, structurele aanpak. Door voortdurend te werken aan de verbetering van je content, technische SEO, en linkbuilding, zorg je ervoor dat je website aantrekkelijk blijft voor zowel gebruikers als zoekmachines.
Wil je jouw website optimaliseren voor zoekmachines zoals Google en dus je online vindbaarheid vergroten? Dan staan onze SEO-specialisten voor je klaar om je te helpen met het behalen van jouw online marketing doelstellingen.
- Zorgt voor online vindbaarheid
- Is gericht op jouw doelgroep
- Vergroot de betrouwbaarheid
De sleutel
Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?
SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, is een specialisme binnen online marketing dat zich richt op het verbeteren van jouw website om zo hoog mogelijk te scoren in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van zoekmachines zoals Google.
Wanneer mensen zoekwoorden invoeren in een zoekmachine, worden webpagina’s getoond op basis van hun relevantie volgens het algoritme van de zoekmachine. Hoe relevanter jouw website wordt gezien, hoe groter de online zichtbaarheid van jouw website voor potentiële klanten.
Maar hoe maak je jouw website relevant voor zoekmachines? Dit doe je door te optimaliseren op vier belangrijke pijlers: technische SEO, relevante content, autoriteit (link-building) en conversie (User Experience). Door in elk van deze aspecten uit te blinken, vergroot je je kansen om hoger in de zoekresultaten te komen en meer bezoekers aan te trekken.
Meer zichtbaarheid
Waarom SEO?
Je merkt het waarschijnlijk al in je eigen omgeving: online aankopen doen is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Dit geldt niet alleen voor consumenten, maar ook voor bedrijven in de B2B-markt. Steeds meer zakelijke relaties en aankopen verlopen online, waardoor online zichtbaarheid bijna onmisbaar is voor elk type onderneming.
Toch wordt de kracht van SEO vaak onderschat. Veel mensen denken dat zodra ze een website hebben, de zichtbaarheid vanzelf komt. In werkelijkheid is dat vaak niet het geval, vooral met de toenemende online concurrentie. Zoekmachine optimalisatie biedt een duurzame oplossing om ‘gratis’ verkeer naar je website te leiden door ervoor te zorgen dat jouw pagina's hoog in de zoekresultaten verschijnen.
Het bezitten van topposities in zoekmachines straalt daarnaast betrouwbaarheid uit. Als Google jouw pagina bovenaan plaatst, geeft dat aan dat jouw website relevant en betrouwbaar is. Dit geeft je een belangrijke voorsprong op je concurrentie, omdat potentiële klanten jouw bedrijf zullen zien als dé autoriteit binnen jouw vakgebied.
De pijlers van seo
Hier bestaat zoekmachine optimalisatie uit
Zoals eerder genoemd is SEO gebaseerd op vier belangrijke pijlers: techniek, on-page content, autoriteit en conversie. Je zult voor alle vier goed moeten presteren om resultaat te halen met zoekmachine optimalisatie. Elk van deze pijlers wordt in meer detail toegelicht, zodat je beter begrijpt waar het over gaat.
Technische SEO
Technische SEO vormt de basis van je online vindbaarheid. Als pagina’s niet goed laden of functioneren, dan zijn alle andere SEO-inspanningen voor niets. Een website die snel laadt en geen technische fouten vertoont, heeft een streepje voor bij zoekmachines zoals Google. Daarnaast is een correcte indexering van al je pagina’s erg belangrijk. Zoekmachines kunnen je content zo efficiënt crawlen en beoordelen.
Bij de start van elk SEO-traject focussen we daarom altijd eerst op de techniek van je website. Dit vormt de solide basis van waaruit we verder werken aan de andere pijlers van zoekmachine optimalisatie.
Content
Zoals de naam al doet vermoeden, draait deze pijler om de inhoud van je webpagina’s. Zoekmachines crawlen je website om te bepalen hoe relevant jouw pagina’s zijn voor bepaalde zoekopdrachten. Het is daarom essentieel om per pagina de juiste zoekwoorden te gebruiken, zodat zoekmachines je website correct kunnen koppelen aan de juiste doelgroep en zoekopdrachten.
Een zoekwoordenonderzoek is daarbij geen overbodige luxe. Dit vormt de basis van je contentstrategie en zorgt ervoor dat je de zoekwoorden gebruikt die je doelgroep daadwerkelijk intypt. Vervolgens moet deze informatie worden toegepast in alle aspecten van je content: van de titels en meta-beschrijvingen tot de kopteksten, alt-teksten voor afbeeldingen, interne links, en zelfs knoppen. Alles moet nauwkeurig worden geoptimaliseerd om de zoekmachines en gebruikers te laten zien dat jouw website relevant en waardevol is.
Autoriteit
Zoekmachines hechten veel waarde aan autoriteit. Websites met een hoge autoriteit worden als betrouwbaarder beschouwd, wat ertoe leidt dat ze hoger in de zoekresultaten verschijnen. Een belangrijke factor om die autoriteit te vergroten is linkbuilding. Hierbij kijken zoekmachines naar het aantal waardevolle en relevante links die naar jouw website verwijzen. Dit werkt als een teken van vertrouwen: hoe meer kwalitatieve links van betrouwbare websites je ontvangt, hoe groter je autoriteit.
Naast externe links speelt ook de structuur van je website een belangrijke rol in het opbouwen van autoriteit. Een duidelijke heading-structuur (zoals H1, H2, H3) en logische interne links helpen zoekmachines om de waarde en relevantie van je content beter in te schatten. Een goede opbouw maakt je content overzichtelijker en makkelijker te begrijpen voor zowel zoekmachines als bezoekers, wat je betrouwbaarheid en ranking verder vergroot.
Conversie
Bezoekers naar je website trekken is één ding, maar ze behouden en laten converteren is een totaal andere uitdaging. Wanneer iemand jouw website bezoekt, betekent dat dat je relevant bent voor die persoon. Het is cruciaal om die verwachting waar te maken door een uitstekende gebruikerservaring te bieden. Dit zorgt ervoor dat bezoekers eenvoudig kunnen navigeren naar de relevante pagina’s of content die hen aanspreekt.
De reden dat je investeert in SEO is om conversies te realiseren, en deze kansen moeten effectief worden gefaciliteerd op je website. Denk hierbij aan de volgende elementen: Call-to-Actions (CTA’s), (contact)formulieren, kleurgebruik en navigatie.
Het optimaliseren van deze aspecten is niet alleen belangrijk voor gebruikers, maar ook voor zoekmachines, die zo kunnen zien dat jouw pagina’s relevant zijn voor je doelgroep. Wanneer bezoekers langer op je website blijven en actief interactie hebben, vergroot dat je relevantie en autoriteit in de ogen van zoekmachines.
Zo gaan wij te werk
Onze SEO aanpak
Kies je ervoor om de zoekmachine optimalisatie van jouw website uit te besteden aan UPYOURBUSINESS, dan gaan wij voor je aan de slag om jouw SEO doelstellingen te behalen. Onze SEO specialist neemt contact met je op en doorloopt alle stappen van onze werkwijze. Duidelijk inzicht in jouw doelen en een uitgebreide analyse van jouw website vormen het fundament van het succes van jouw SEO campagne.
1. Kennismaking
Zo leren we jou en je bedrijf beter kennen. Samen stellen we je doelstellingen vast en bepalen we jouw ideale doelgroep.
2. Website analyse
Je website wordt onder de loep genomen. We identificeren alle knelpunten op basis van de vier pijlers van zoekmachine optimalisatie.
3. Zoekwoorden onderzoek
Nu we je doelgroep weten, kunnen we onderzoeken welke termen zij begruiken om jouw product of dienst te vinden.
4. Strategie
Op basis van de voorgaande stappen en een concurrentie analyse kunnen we een concreet actieplan opstellen voor doelen.
5. Implementatie
We voeren het actieplan stap voor stap uit. Allereerst de technische SEO en vervolgens gaan we verder op basis van prioriteit.
6. Monitoring en rapportage
We testen je website op wat beter kan en blijven inspelen op nieuwe kansen. Maandelijks ontvang je een voortgangsrapport.
Bespaar kostbare tijd
Zoekmachine optimalisatie uitbesteden
Zoals je nu wel weet is online vindbaarheid enorm waardevol voor je bedrijf. Zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat je website vindbaarder wordt in de zoekresultaten, maar is complex en vereist veel tijd, kennis en aandacht. Voor veel ondernemers is daarom het advies om SEO uit te besteden aan een online marketing bureau. Met de kennis van een bureau zul je het snelst resultaat bereiken zonder dat jij minder tijd in je business hoeft te stoppen. Wil jij je online vindbaarheid laten groeien met SEO? Plan dan gauw een kennismaking in met onze SEO specialist!
Voor extra resultaat
Aansluitende diensten
CRO
Website optimalisatie voor meer conversies uit je bezoekers!
SEA
Vergoot je online zichtbaarheid met advertenties op Google!